Kobe Bryant… En İyiliğin Gölgesinde

nba_kobe_576x324

“Kobe en iyi oyuncu olmak için Jordan’ı geçmekte kararlıydı. Michael’a olan takıntısı dikkat çekiciydi. Jordan’ın hareketlerinin çoğunda ustalaşmakta kalmadı, M.J’in çoğu davranışından da etkilendi.

O sezon Chicago’da iken, bu iki yıldız arasında bir buluşma ayarlamıştım, Kobe’nin bencil takım çalışması davranışının üstünden gelmesi için Michael’ın yardımcı olabileceğini düşünüyordum. El sıkışmalarından sonra ilk kelimeler Kobe’nin ağzından çıktı, ‘Bire birde senin kıçını tekmelerim” — Phil Jackson’ın 2013’te çıkan kitabı “Eleven Rings (11 Yüzük)”ten.

***
Phil Jackson koç iken 11 şampiyonluk yüzüğü kazandı. Altısı Michael Jordan’ın Chicago Bulls’u, beşi de Kobe Bryant’ın Los Angeles Lakers’i ile idi.

O sandalyede 1,973 maç boyunca oturan Jackson, yalnızca 157 maçta Jordan ya da Kobe’nin olmadığı kadroyu yönetti.

Ayrıca bu iki oyuncuya koçluk yapan tek isim olarak tarihte yer alırken, bu onu tüm sporlarda, tüm bu sporların tarihlerinde neredeyse sorgulanamaz bir otorite yapıyor.

Ancak Bryant ise Jackson’ı bu şekilde kıyaslamaya karşı.

“Yo, bu bir mit” dedi Bryant, “Phil birçok iyi içerik, iyi hikaye yaratacak şeyleri söylemeyi sever, tıpkı çoğu gazetecinin yaptığı gibi.”

Bryant şu anda NBA’in en skorer oyuncuları listesinde Michael Jordan’ın yalnızca 31 sayı gerisinde. Jordan bu listede üçüncü sırada (32,292) yer alıyor, önündeki isimler de Karl Malone (36,298) ve Kareem-Abdul Jabbar (38,387).

ce898c24b5a83bfe533763689ba65d6d

Bu ufak bir başarı değil, her ne kadar Bryant aksini iddia etse de.

“Bu gibi bir listede onu geçmemin büyük bir anlamı yok.” diyor Bryant, “Bu harika bir başarı ama asıl güzelliği bunun hikayesi.”

Gerçek, tüm gerçek, kariyerindeki tüm adımlarında Jordan ile karşılaştırılması. Bryant’tan fazla kimse için böyle bir şey olmadı.

“Kobe’yi tanıyorsam eğer, her kategoride birilerini geçmeye çabalayan birisi olduğunu biliyorum.” diyor Lakers koçu Byron Scott, aynı zamanda Bryant’ın çaylak sezonunda onun yanında oynamıştı. “Onu sürükleyen şey bu.”

Bryant kendi efsanesine uzun süredir odaklanmış olsa da, Jordan’ın gölgesinden kaçmak, kendi için isim yapmak adına yeterli bir boşluğu oluşturması gerektiğini biliyor.

“Evet,o boşluğu yarattım” diyor Bryant.

Evet, o kadar zaman ve başarıların ardından Bryant, neredeyse NBA kariyerinin başladığı günden bu yana altında yaşadığı gölgeden sıyrıldı.

“Günün birinde ligin en iyi oyuncularından biri olmak istiyordum”, ‘The Show: The Inside Story of the Spectacular Los Angeles Lakers (Spektaküler Los Angeles Lakers’ın Hikayesi)’ isimli kitaba göre lige girişinden pek de uzak olmayan bir sürede bunu söylemiş. “Sadece bu yolda diğer insanların beni teşvik edeceğini bilmiyordum. Herkes benden bir sonraki Michael olmamı bekliyordu.”

Bryant, Jordan’la büyüyen ve Jordan’ın şekillendirdiği bir NBA süper yıldızı modelinde olan ilk süper yıldızdı. Birçok yönden Bryant bunun meyvelerini topladı (hırslı taraftarlar, ayakkabı anlaşmaları vs.). Birçok yönden de ideali yanlış yönde kullandı (şut tercihleri, istatistiksel yararlanmanın ışığında).

“Michael’ın yaptıkları olmasaydı” diyor şimdiki Nuggets koçu ve eskiden Bryant’ın Lakers’ında oyuncu ve asistan koç olarak görev yapan Brian Shaw, “Kobe’nin ateş edeceği bir şeyleri olmayacaktı.”

Her başarı onu Jordan’la eşit noktalara getirdi ancak şampiyonluktan fazla hiçbir şey önemsenmedi.

“Magic, Russell ve Michael’ın serüvenine bakarak büyüdüğünüzde her şeyin ölçüsü belli.” diyor Bryant, “Bu sadece bir ya da iki şampiyonluk değil. Bu, sen beş kazanmalısın, altı kazanmalısın idi. Standart böyleydi.”

Kobe’yi tanıyorsam eğer, her kategoride birilerini geçmeye çabalayan birisi olduğunu biliyorum. Onu sürükleyen şey bu.

Lakers koçu Byron Scott

Kupalarla kafayı bozmuş durumda, öyle ki artık bir espri haline bile geldi (Eylül ayı sonlarında bir idmanda “RINGSSSSS” yazılı bir tişört giydi).

Boston Celtics’e karşı yedinci maçta galip gelinmesinin ardından Bryant’a beşinci yüzüğün onun için anlamı sorulmuştu.

“Shaq’tan bir fazlasına sahibim.” demişti Bryant, “Bunu bankaya götürebilirsiniz. Benim nasıl olduğumu bilirsiniz: hiçbir şeyi unutmam.”

Finallerdeki bu kazanımdan sonra Celtics ile eşleşmeyi küçümsemişti, ki 2008 finallerinde Lakers, Boston parkelerinde 39 sayı gibi utanç verici bir farkla seriyi altıncı maçta kaybetmişti.

İşte bundan sonra Lakers kazandı?

“Aslında size yalan söylüyordum” diyordu Bryant gazetecilere. “O anın içindeyken bunu bastırmalısınız çünkü eğer seni yakalarsa en iyi oyununu oynayamıyorsun. Kastettiğim şu, bu oyunun ne gibi bir öğrencisi olduğumu biliyorsunuz. … Benim için dünyalara bedel.”

Yani kazanmak sadece daha fazla yüzük değil, Jordan’dan fazla yüzük anlamına geliyor.

“Yıllardır onu sürükleyen de bu,” diyor Scott, ” çünkü altıncı ya da yedinci şampiyonluğunu kazandığında ne olacağını gayet iyi biliyor, onu eğer tüm zamanların en iyi oyuncusu olmasa bile en iyilerden biri olarak düşünmelsiniz.”

Bu sezon, Jordan’ın sayı marjının ardından geldiği için yüksek seviyede şut tercihleri fikrine karşı çıktı. Ona göre bu da bir mit.

“Ancak gerçekte, oyunumun yapısından daima kıvanç duyuyorum.” diyor Bryant, “Eğer gerçekten rakamlara takılsaydım, gerçekten de rekorları kırmakta kararlı olsaydım, koleje giderdim ve profesyonellerin arasına oynamaya hazır olarak girer ve ligdeki ilk üç yılım boyunca olduğu gibi benchte oturmayıp büyük sayılarla oynamaya hazır olurdum.”

Bir diğer mit. Bryant koleje gitmiş olsaydı kaydedebileceği rakamlardan fazlasını direkt olarak NBA’e geçerek kaydetti. Bu da ona rekorlar için üç yıl önde başlama şansı verdi.

nba_g_kobe_jordan_b1_576x324 Kobe Bryant şu anda NBA’in en skorerleri listesindeki Michael Jordan’dan yalnızca 31 sayı uzaklıkta.

Jordan 13.sezonundaydı, Chicago Bulls ile son sezonuydu ve 35.yaş gününe dokuz gün kala 1998 All-Star Maçı için Madison Square Garden’da sahaya çıktı. O zaman için onun son All-Star maçı olarak görülmüştü ve bir grip belirtisi vardı.

Bir de orada Bryant vardı, Lakers ile ikinci sezonunda ve 19 yaşında iken tarihin en genç All-Star’ı idi.

“Jordan maçın ilk sayılarını kaydetti” diye yazı Serena Roberts, New York Times’taki köşesinde. “Ardından Kobe’nin smacını gördü ve bir iki şutla birlikte bir smaçla arttırdı.”

Bryant şöyle diyor, “O iki şutu isabetli olduğunda ben de şöyleydim, ‘pekala, hadi başlayalım.’ ”

Jordan, Bryant hakkında, “Benim üzerime oldukça erken geldi. Ben olsam ben de aynısını yapardım. Eğer birini hasta ya da onun gibi bir halde görürsem ona karşı atağa geçerdim. O da geçti. Biliyorsunuz, onun davranışını seviyorum.”

Jordan o maçın sonunda, 23 sayı, altı ribaund ve sekiz asist ile All-Star MVP ödülünü kazandı. Bryant maçı 18 sayı, altı ribaund ve bir asist ile tamamladı. Doğu karşılaşmadan 135-114 ile galip ayrıldı.

Toplamda bu ikili 11 maçta karşı karşıya geldi – sekizi normal sezonda ve üçü All-Star maçlarında. Bryant da tüm bu maçların zevkini çıkardı.

“Lige ilk geldiğimde Michael herkesi korkutuyordu. “diyor Bryant. “Herkes gerçekten de ondan kaçınıyordu. Sanki ölümüne bir korkuydu bu. Bunu asla anlayamadım ve ona karşı koyacak kişi bendim, ondan bir şeyler öğrendim ve onunla konuşup sorular sormaktan hiç korkmadım. Açık bir insandı ve benimle çok kez konuştu, çok kez yardımda bulundu.”

nba_a_airmamba_cr_400x600 Her şeye rağmen, Bryant’a yakın kişiler, Kobe’nin NBA’deki yükselişini Jordan’ın ateşlediğini söylüyor.

İlk eşleşmelerinde, Aralık 1996’da, post hareketlerinden fadeaway şutlardan ve birçok şeyden konuştuklarını söylüyor Bryant.

“Dostum, bazen aynı kumaştan kesişmiş bazı oyuncular olabiliyor.” diyor Bryant. “17 yaşında bile, kimseden korkum yoktu. O ve ben bu yönden çok benzerdik. Herkese meydan okuyabiliriz. Bu açıdan ikimiz de nadir bir türüz.”

Scott da bu şekilde düşünüyor.

“Jordan için, o günlere dönersek, çok ısrarcı olduğu için oynaması zor bir oyuncu olarak bahsedilirdi.” diyor Scott. “İdmanda herkesi yumrukluyordu ve bu gibi şeyleri yapıyordu. Ve Kobe de aynı kumaşa sahip.”

Smush Parker’a bir sorun, bir zamanlar idmanda Bryant’ın ona söylediklerinden konuşmuştu, “Benimle konuşamazsın. Benimle konuşabilmen için önce kemerinin altında daha fazla mükafat olmalı.”

İki isim için de gözdağı vermek bir motivasyon taktiği. Perşembe günü, Bryant belki de Jordan’ın antrenmanda takım arkadaşlarına söylediklerini taklit edet gibiydi, “Siz aşağılıklar Yumoş gibi yumuşaksınız. Kahretsin, antrenmanlarda göreceğimiz şeyler bu berbatlıklar mı? Şimdi neden lanet olası 20 maçı kaybettiğimiz anlıyorum. Yumoş gibi yumuşağız. Berbat halde yumuşağız.”

Her ne kadar birbirlerine benzeseler de Bryant, oyununun Jordan’ın oyununun karbon kopyası olduğu görüşlerinden bıkmış durumda.

Jordan’ı ilk ne zaman çalıştığı sorulduğunda Bryant herhangi bir tarih vermiyor. Bunun yerine şunu söylüyor, “Herkesi çalıştım. Herkesi. Kesinlikle herkesi.”

Jordan’dan bahsetti elbette ama ayrıca Oscar Robertson’dan, Bob Pettit’ten, Walt Frazier’dan, Georger Mikan’dan ve hatta Scott’dan bile. bahsetti.

“Hepsini izledim” dedi Bryant.

Jordan bir zamanlar Bryant için onun “kendi hareketlerinin hepsini” çaldığını söylemişti. Diğerleri de bu benzerlikleri not etmişti.

“Genç bir Jordan gibi, Bryant her zaman takımının skor katkısı için en iyi fırsatı kendisi olarak düşündü.” diye yazdı Roland Lazenby, The Show kitabında. “Lakers ekibi bunu kırılması gereken bir alışkanlık olarak düşünse de Bryant’a göre bu bir alışkanlıktan çok fazlasıydı. Bir basketbol oyuncu olmasının özü olarak bunu gördü ve ‘Beni kırmalarına izin vermeyeceğim’ diye bağırmasının sebebi de bu.”

“Kobe’nin oyununu Jordan’ın sonrasında düzenlediği bir sır değil. Kobe kesinlikle Michael Jordan’ın bir gölgesi”

Eski Lakers oyuncusu Michael Cooper

Eski Lakerslı savunma ası Michael Cooper, henüz Bryant 17 yaşındayken Inglewood’daki draft öncesi çalışmada Bryant’ı savunmasını hatırlıyor. O zaman bile Cooper bazı benzerlikleri fark etmiş.

“Geri çekilerek şut, posta inme imkanı varken geri dönüp ayağını çıkarması ve geriye çekilerek o şutu atması.” diyor Cooper. “Kobe’nin oyununu Jordan’ın sonrasında düzenlediği bir sır değil. Kobe kesinlikle Michael Jordan’ın bir gölgesi”

Jordan’ın saha içindeki hareketlerini hırsızlığıyla ilgili olarak söylediklerine Bryant Twitter üzerinde cevap verdi, “Domino etkisi. Onunkilerden birazını çaldım… Bu jenerasyon da benimklerden birazını çaldı.”

“O, meşaleyi almak ve MJ’in yaptığı gibi taşımak için yaşadı.” diyor Scott. “Ve şahsi fikrim Kobe daha iyisini yapmak için uğraştı çünkü o bıraktığında sanki burada bırakılacak hiç kimse yokmuş gibi.”

Gerçekten de kesin bir halefi yok.

“Birisi adımı atacak ve bunu alacak” diyor Bryant. “Ben de böyle yapmıştım.”

Jackson son kitabında Bryant ve Jordan’ı karşılaştırdı ve birçok farklılığa dikkat çekti: Bryant’ın aksine; Jordan daha iyi bir liderdi, daha zorlu ve göz korkutucu bir savunmacıydı ve abartıyla oynamadı.

Söz sahibi kişi, onun hakkını teslim etmeliydi tabi ki.

“Jordan dahi onunla karşılaştırılabilecek tek oyuncunun Kobe olduğunu söylemişti” diyor Jackson kitabında, “ve ben de buna katılıyorum.”

Çeviri bana aittir.
Kaynak: http://espn.go.com/nba/story/_/id/12011788/kobe-bryant-career-michael-jordan-shadow

Bir Cevap Yazın

